"Schaf subsidie voor energiezuinige dieselwagen af"

kade rechteroever

Verschillende wetenschappers van de K.U.Leuven vinden dat de overheidssteun voor energiezuinige dieselwagens en elektrische voertuigen beter wordt afgeschaft. Ze hebben een visietekst klaar met scherpe kritiek op het federale en Vlaamse mobiliteitsbeleid.

Volgens de werkgroep zijn de CO2-premies voor dieselwagens in verhouding tot wat ze opleveren onverantwoord hoog. "Als je alles optelt, dan krijg je voor een energiezuinige dieselauto 750 euro per jaar en dat voor een milieuwinst van misschien 10 of 15 euro", zegt professor Stef Proost, coördinator van de werkgroep, in "De ochtend". "Ik denk dat dat echt buiten proportie is. En op die manier sturen we iedereen naar een technologie die niet de juiste is."

Ook de subsidies voor elektrische en hybride auto's vinden de wetenschappers buitensporig. "Elektrische wagens zouden alleen een milieuvoordeel hebben als we al onze elektriciteit uit hernieuwbare of uit nuclaire energie zouden halen", legt Proost uit. "Er worden subsidies gegeven tot 9.000 euro voor een elektrische auto, die hoeft ook geen accijnzen te betalen, waardoor die technologie erg voordelig is, terwijl die op milieuvlak niet goed scoort."

Daarom moeten niet de subsidies worden afgeschaft, ook de accijnzen van dieselwagens moeten op dezelfde hoogte gebracht worden als van benzinewagens, vindt Proost. "De accijnzen voor dieselauto's, die enkele jaren geleden zijn afgeschaft, moeten dus weer worden ingevoerd", klinkt het. "We zitten in een besparingsronde, laten we dan ook besparen op zaken die niet scoren. Dieselwagens rijden nu per kilometer goedkoper rond dan benzinewagens, dat kan toch niet de bedoeling zijn."

"Wegenvignet brengt geen zoden aan de dijk"
Volgens de werkgroep is een goedkoop openbaar vervoer ook niet de beste manier om auto's van de weg te houden. "Wat je echt moet doen, is het autogebruik op bepaalde plaatsen en bepaalde tijdstippen duurder maken", aldus nog Proost.

Hij ziet dan ook geen heil in een forfaitair wegenvignet, waar de Vlaamse regering nu aan werkt. "Zo'n vignet brengt maar weinig zoden aan de dijk. We moeten specifiek gaan belasten op plaatsen waar je op bepaalde tijdstippen moeilijk door kan, zoals de Antwerpse ring of de Ring rond Brussel."

Maar volgens Proost zouden files al wat beperkt kunnen worden door een efficiënter gebruik van het huidige wegennet. "Zo zijn verkeerslichten niet altijd geoptimaliseerd", legt hij uit. "Vaak sta je voor een rood licht terwijl er aan de andere kant helemaal geen auto's komen. Met de juiste technologie -telematica, software- zou er al een veel betere doorstroming kunnen zijn. Dat kost niet noodzakelijk veel, maar brengt heel wat capaciteitswinst op."

beluister: Stef Proost: "Accijnzen voor dieselwagens weer invoeren"

lees het integrale rapport: Personenmobiliteit in Vlaanderen

VRT Nieuws 25-03-2011
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/110325_Mobiliteit_KUL
 

 

 

Subsidies voor zuinige auto's te duur

Zuinigere wagens subsidiëren is te duur voor de overheid en levert te weinig milieuvoordeel op. Dat zegt Metaforum, een denktank van de K.U.Leuven. De visietekst staat vandaag in De Standaard, De Morgen en De Tijd.

Het milieu- en mobiliteitsbeleid in België maakt de verkeerde keuzes, zo concludeert de werkgroep die zich een jaar over onze mobiliteitsproblemen heeft gebogen. De academici vinden het opmerkelijk dat dieselwagens hier fiscaal worden aangemoedigd. Deze auto is zuiniger in verbruik en stoot daardoor minder CO2 uit, maar zijn andere vervuiling (fijn stof, stikstofdioxide) weegt hier niet tegen op, luidt het.
 
De denktank suggereert daarom een nieuwe belasting op dieselwagens. De dieselprijs verhogen, is geen optie, omdat dan zowel de buitenlandse als onze truckchauffeurs over de grens gaan tanken.
 
Ook voor het beleid van de "schone" alternatieven is de denkgroep niet mals. Het geld dat gaat naar steun voor de aankoop van zuinigere auto's, wordt volgens de wetenschappers beter besteed aan onderzoek naar schone technologie en energiebesparing.
Bovendien doet het gebruik van gesubsidieerde auto's niets aan de files. Er wordt evenveel, misschien zelfs meer mee gereden, omdat ze goedkoper zijn.
 
Om de opstoppingen aan te pakken, ziet de denktank maar één oplossing: rekeningrijden, met als parameters de plaats en het tijdstip waarop je de weg gebruikt.
bron:  (belga/adb)

het Laatste Nieuws 25-03-2011
http://www.hln.be/hln/nl/927/Kanaal-Auto/article/detail/1241120/2011/03/25/Subsidies-voor-zuinige-auto-s-te-duur.dhtml

Tags: