Oosterweel, of het sluiten van de ring rond Antwerpen, staat na jaren van onderhandelen en bestuderen nog altijd hoog op de politieke agenda. Zelfs nu er is gekozen voor het BAM-tracé, blijft de controverse leven.

‘Oosterweel was van bij de start communicatief een ramp’, zegt Dave Sinardet. ‘Door oorspronkelijk geen participatie toe te laten en onduidelijke communicatie, heeft de Vlaamse regering, of regeringen want het dossier gaat al heel veel jaren mee, de protesten zelf mee in de hand gewerkt.’

Na de keuze voor het BAM-tracé en de bezwaren die daaraan zijn gekoppeld, kan volgens Sinardet slechts één partij zeggen dat ze fundamenteel iets heeft veranderd in het dossier, en dat is SP.A. Toch kan die partij het redelijk moeilijk krijgen in de provincie, meent Sinardet. ‘De partij heeft niet de sterkste lijsttrekkers. Monica De Coninck heeft het als federaal minister wel niet slecht gedaan, maar ze is te weinig zichtbaar. Vlaams lijsttrekker Caroline Gennez heeft in het verleden standgehouden maar slaagt er niet in meer te doen dan dat, het blijft allemaal een beetje wollig. Misschien was het geen slechte zet geweest om Yasmine Kherbache federaal meer naar voren te schuiven.’

Wind in de zeilen

Groen heeft dan weer de wind in de zeilen. ‘De drie belangrijkste kopstukken van die partij komen uit onze provincie met voorzitter Wouter Van Besien, Meyrem Almaci en Kristof Calvo’, klinkt het.

‘Bovendien leven er in de provincie met Oosterweel en mobiliteit typische thema’s waar Groen bij kan winnen. Waar SP.A in 2003 alles mee had en Groen toen uit het parlement werd gestemd, is het nu omgekeerd. Al schat ik de kans klein in dat Groen in de regering komt. Ik zie Kris Peeters (CD&V) niet afwijken van zijn keuze voor het BAM-tracé waar Groen een strijdpunt van heeft gemaakt’, zegt Sinardet.

 

Bron : Het Nieuwsblad, 24 mei 2014

www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx