"Carpoolen op de pechstrook: daar komen alleen méér botsingen van"

kade rechteroever

File tijdens de spits? Neem de pechstrook! Máár: alleen als je minstens met z'n tweeën carpoolt. Ziedaar de oplossing voor het fileleed die federaal mobiliteitsminister François Bellot (MR) gisteren voorstelde. Zijn Vlaamse collega Ben Weyts (N-VA) gooide het idee meteen in de vuilnisbak.

Op Vlaamse snelwegen stond gisteren tijdens de ochtendspits 280 kilometer file - de op één na ellendigste aanschuifochtend van het jaar. Ongevallen in de regen, de knip van de leien in Antwerpen en dan nog eens een gekantelde tankwagen met chemicaliën op de E313. Voor dat soort fileleed heeft federaal minister Bellot een oplossing: carpoolen op de pechstrook. Wie alleen in de auto zit, mag niét over de pechstrook naast de file, wie met z'n tweeën rijdt wél: dat is het idee. Carpoolen kán inderdaad helpen om de files aan te pakken, want nu zijn in een auto in de spits gemiddeld 80% van de zitplaatsen niet bezet. Minister Bellot laat zelfs een verkeersbord ontwerpen om langs de speciale pech- en carpoolstroken te plaatsen. Maar, zo voegde hij er meteen aan toe, het is aan de regio's om het uit te werken. Want verder dan een verkeersbord reikt de bevoegdheid van de federale overheid over verkeer niet meer.

Verzakking

Vlaams minister Ben Weyts was echter héél snel om het idee in de prullenbak te mikken. "De pechstrook moet vrij blijven voor wie echt pech heeft", aldus Weyts. "Er zouden ook heel dure infraroodcamera's nodig zijn om te controleren of er effectief meerdere personen in een auto zitten. Als wij in Vlaanderen extra ruimte willen creëren op de weg, doen we dat in de eerste plaats met een spitsstrook. Bovendien is de ondergrond van de pechstrook goedkoper aangelegd, net omdat het niet de bedoeling is dat er voortdurend auto's over rijden. Laat er verkeer toe tijdens de spits en dan zal de weg heel snel verzakkingen vertonen. Wat het helemaal onveilig maakt. Nee, wat mij betreft: een idee dat goedkoop succes nastreeft, maar in de praktijk totaal onrealiseerbaar is."

In Wallonië lijkt men het pechstrookspitsrijden wél genegen te zijn. En dat, zegt verkeersexpert Kris Peeters, is eigenlijk een verkeerd signaal. "Het creëert alleen maar onduidelijkheid. Nu is het eenvoudig: de pechstrook is voorbehouden aan de hulpdiensten in geval van een ongeval, en daar rij je niet. Nu dreigen we dus in een situatie terecht te komen waar op sommige plaatsen wél en op andere niét op de pechstrook gereden mag worden."

Takelwagen in de file

Het hele idee kan bij de verkeersexpert trouwens op weinig begrip rekenen. "Hoe wanhopig kan je zijn om dát te bedenken? We weten dat structurele files - waar het elke dag op dezelfde plaats aanschuiven is - vooral ontstaan door weefbewegingen, waar chauffeurs dus van het ene naar het andere rijvak moeten. En wat creëert men met rijden op de pechstrook? Weefbewegingen. Want bij élke op- en afrit stopt de pechstrook en moeten auto's dus opnieuw invoegen. Ook incidentele files worden vooral door die weefbewegingen gecreëerd, want net daardoor gebeuren het meeste aanrijdingen."

"En stél, er gebeurt een ongeval op de pechstrook, in de file: wat dan?", merkt de verkeersexpert op. "In zo'n geval staan de hulpdiensten en de takelwagen óók in de file, en duurt het nog langer voor de wrakken weg zijn en het verkeer opnieuw vlot verloopt. De files zullen hier dus niét korter door worden - wel integendeel."

 

HLN - 07-06-2017
https://m.hln.be/de-krant/-carpoolen-op-de-pechstrook-daar-komen-alleen-...