De Lijn gaat voor slanker en efficiënter

kade rechteroever

Bedrijf wil hervorming tegen november afronden

Om een ‘snellere besluitvorming’ en een ‘vlottere communicatie’ te garanderen, gaat De Lijn een stevige reorganisatie tegemoet. En die zal banen kosten.

 

De Vlaamse regering heeft duidelijk laten verstaan dat ons bedrijf na 2020, als de huidige beheersovereenkomst afloopt, een grondige vergelijking met de privésector mag verwachten’, zegt Roger Kesteloot, directeur-generaal bij De Lijn. Om die toets te kunnen doorstaan, en privatisering te vermijden, zal het openbaarvervoerbedrijf zijn managementstructuur grondig omgooien.

 

De vijf provinciale entiteiten – een in elke Vlaamse provincie – gaan op de schop. Het aantal directeurs moet fors dalen, van de huidige elf naar zes of zeven. ‘We streven naar een slankere en efficiëntere structuur’, zegt Kesteloot. ‘Op dit moment is ons bedrijf erg hiërarchisch georganiseerd, met veel managementlagen. Daar kunnen er heel wat tussenuit. Dat moet een snellere besluitvorming en een soepelere communicatie mogelijk maken.’

De Lijn zit al enkele maanden in zwaar weer, met onder meer forse kritiek over afgeschafte busritten en slechte communicatie naar de reizigers. Maar deze reorganisatie heeft daarmee niets te maken, zegt Kesteloot. ‘We zijn dit al langer aan het voorbereiden. De context is een snel veranderende omgeving waarop wij moeten kunnen inspelen. Ook de groeiende rol van lokale besturen (in de zogeheten vervoersregio’s, red.) vraagt om een nieuwe organisatie.’

 

Drastisch plan’

 

‘De reorganisatie zal ontegensprekelijk banen kosten. Hoeveel is nog onduidelijk’ Roger Kesteloot Directeur-generaal bij De Lijn

 

De grootste vakbond ACV spreekt van ‘een beetje een historische omslag’, maar heeft voorlopig ‘te weinig gegevens om in te schatten of het een goede omslag is’. ‘Het is in elk geval een drastisch plan’, zegt Jan Coolbrandt van ACV Openbare Diensten. ‘Maar we moeten afwachten wat het betekent voor het personeel, het budget, enzovoort.’

Kesteloot hoopt de transitie tegen eind november af te ronden. Hij erkent dat de reorganisatie ‘ontegensprekelijk banen zal kosten’. Hoeveel is nog onduidelijk.

Jef Poppelmonde
De Standaard 24-03-2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170323_02796760

Tags: