De rol van de intendant als bruggenbouwer is nog belangrijker geworden

kade rechteroever

Ringland heeft gisteren een flinke knauw gekregen. Laten we wel wezen: sinds haar ontstaan was de burgerbeweging nog nooit geconfronteerd met echt slecht nieuws. Integendeel, haar idee voor de volledige overkapping van de Antwerpse Ring leek van in het begin het ei van Columbus. Het werd dan ook heel snel door alle strijdende partijen in de slag om Oosterweel omarmd. En laten we wel wezen: er is ook geen reden om vandaag iets aan die houding te veranderen, want de overkapping blijft een prima idee.

Maar het plan van Ringland gaat ook gepaard met een nieuw concept voor de inrichting van de verkeersstromen op de Ring. Onder het nieuwe dak zouden het doorgaand en het stedelijk verkeer worden gescheiden, met allerlei complexe constructies van dien. En daarvan zegt Transport & Mobility Leuven (TML), het onderzoeksbureau voor mobiliteit van de Universiteit Leuven, nu dat het systeem verkeerstechnisch niet goed werkt.

Is dat belangrijk? Jawel. Niet alleen omdat dit het allereerste officiële onderzoek is naar het voorstel van Ringland, maar ook omdat het is gevoerd door een gezaghebbende bron. Dat geeft de Vlaamse en Antwerpse overheden in de tsunami van communicatie van de actiegroepen eindelijk weer eens wat straffe munitie voor hun eigen Oosterweelplannen.

Uiteraard leggen Ringland en de andere actiegroepen zich niet zomaar neer bij de bevindingen van TML. Blijkbaar waren zij zelf al op de hoogte van het onderzoek, maar hadden ze zich gehouden aan de afspraak met intendant prof. Alexander D’Hooghe om voorlopig te zwijgen. Dat het rapport toch voortijdig is gelekt, geeft aan dat de politieke belangen in dit dossier primeren. Dat is begrijpelijk, maar het helpt de zaak niet vooruit. De afspraak van eind juni tussen de Vlaamse en Antwerpse overheden enerzijds en de actiegroepen anderzijds om samen naar de beste oplossing te zoeken, betekende een doorbraak in dit dossier dat na twintig jaar was uitgegroeid tot een politieke nachtmerrie. Het ging ruim twee maanden goed, maar nu is het vertrouwen weer geschonden. Laten we hopen dat de breuk niet definitief is.

Hoe gaat het nu verder met Oosterweel? Het verhaal is nog lang niet ten einde. Wel lijkt de verwarrende nevenlijn van de A102/R11bis van de baan. De discussie zal zich meer dan ooit toespitsen op de Ring zelf: het noordelijke deel met de Oosterweelverbinding, en het zuidelijke deel tussen Merksem en de Kennedytunnel. De rol van de intendant als bruggenbouwer is na het nieuws over het rapport van TML nog belangrijker geworden.

Door Lex Moolenaar, senior writer Gazet van Antwerpen

Gazet van Antwerpen 07-092016
http://www.gva.be/cnt/dmf20160907_02457226/de-rol-van-de-intendant-als-bruggenbouwer-is-nog-belangrijker-geworden

Tags: