E34 krijgt negen rijstroken

kade rechteroever

De Waaslandhaven krijgt zijn westelijke toegang. De werken starten in 2018 en zullen Vlaanderen in een eerste fase 45 miljoen euro kosten. Twee jaar later wordt de E34 uitgebreid. Het aantal rijstroken gaat van vier naar negen. Kostprijs: 35 miljoen euro. De maatregelen moeten toekomstige mobiliteitsproblemen voorkomen.

De nieuwe terminal van rederij MSC PSA European Terminal (MPET) aan het Deurganckdok is volop in opbouw en wordt in januari in gebruik genomen. MSC zal dan al zijn activiteiten verhuizen van het Delwaidedok naar het Deurganckdok. Als de terminal op volle kracht werkt, zullen er volgens prognoses van de rederij zelf 1.111.000 containers per jaar de weg op gaan. Dat zijn 3.500 vrachtwagens per dag. Zowel de gemeente, de Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO) als het Havenbedrijf vraagt de regering daarom werk te maken van de nieuwe westelijke toegang tot de haven, via de E34. Zeker nu ook het licht definitief op groen is gezet voor het Saeftinghedok.

N-VA Beveren zat pas nog samen met het kabinet van Vlaamse minister van Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) om het dossier te bespreken. De bouw van het nieuwe op- en afrittencomplex Waaslandhaven-West staat gepland voor 2018. Tegelijk wordt de nieuwe rotonde Watermolen aangelegd, net als de verbinding ervan met de pas geopende superrotonde Haandorp. De eerste fase van de werken zal in totaal 45 miljoen euro kosten.
 

Snelheid

In 2020 wordt nog eens 35 miljoen euro uitgetrokken voor de uitbreiding van de E34 (fase twee). Het gaat om de aanleg van parallelwegen tussen Vrasene en het complex Waaslandhaven-West. Tussen Waaslandhaven-West en de R2 komen ten noorden vijf rijstroken en ten zuiden vier rijstroken, zodat er voldoende ruimte is voor het invoegen. Tot slot wordt ook de bocht van de R2 vergroot, zodat de snelheid opgetrokken kan worden van 50 naar 70 kilometer per uur.

Fase drie en vijf zijn ook voor 2020 gepland en omvatten de verbinding tussen de rotonde Watermolen en het nieuwe complex Saeftinghe. Het Havenbedrijf wil tegen 2021 het eerste deel van het Saeftinghedok klaar hebben. Het gaat om 1.330 meter kade. De nieuwe weginfrastructuur zal in delen worden aangelegd, omdat de invulling van de volledige zone nog niet vastligt.

Fase vier komt als laatste aan de beurt en wordt begroot op 35 miljoen euro. Dan wordt de E34 verder uitgebreid tussen de R2 en de toekomstige Oosterweelverbinding. Het aantal rijstroken zal in beide richtingen worden opgetrokken van twee naar drie.
 

Timing

Ook de heraanleg van de verkeerswisselaar Kallo/Melsele zal op dat moment worden aangepakt. Normaal staan deze werken gepland voor 2021, maar dat is afhankelijk van de timing van de Oosterweelverbinding.

KRISTOF PIETERS
Het Laatste Nieuws 26-09-2015
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-beveren/e34-krijgt-negen-rijstroken-a2468566/

Tags: