Een andere prijs betalen voor Mobiliteit

kade rechteroever

Er zit een goeie kant aan zelfs de langst aanslepende saga’s: nieuw inzicht krijgt de kans om te rijpen. Meer dan vijftien jaar duurt de discussie over de Oosterweelverbinding, en we kijken niet meer op dezelfde manier naar de prijs die we betalen voor mobiliteit. Die prijs wordt namelijk stilaan ondraaglijk hoog.

Het is iets wat we onszelf aandoen. In die vijftien jaar zijn we, alle sensibilisering ten spijt, alleen maar meer kilometers in meer auto’s gaan rijden. Tegenwoordig 63 miljard kilometer per jaar, een derde meer dan 25 jaar geleden. De filezwaarte nam sinds 2007 met liefst 43 procent toe. Die onhoudbare verkeersdruk is niet alleen slopend voor wie zich chronisch vastrijdt in files overal. Het tomeloze verkeer verpest het leven van omwonenden.

De open brief die gespecialiseerde artsen gisteren rondstuurden over de gevolgen van het leven dicht bij een autosnelweg, is best choquant: geluidsoverlast verhoogt stress, leidt tot angst en depressie, hart- en vaatziekten. De luchtvervuiling vermindert de longcapaciteit en veroorzaakt bij kinderen meer astma en infecties. Die argumenten wegen nog niet zo lang door in het debat. Ook de wetenschap heeft tijd nodig om het bewijs hard te maken en om de conclusies te laten doorsijpelen. Het was een actiegroep, Ademloos, die fijn stof in de Oosterweeldiscussie bracht. Zoals het nu een andere actiegroep is die, schijnbaar vanuit het niets maar met technisch vernuft en professionele marketing, mobiliseert over de overkapping van de ring zelf. Actiegroepen gelden niet toevallig als nieuwe aandrijvers van democratie.

Besef moet rijpen. De overkapping begon als een utopisch klinkend idee in de marge van het grote Oosterweeldebat. Een à côtétje voor wanneer er ooit eens geld is. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 was het een voorstel van Groen. Goed idee, maar iets voor 2050, oordeelde Patrick Janssens. Nu, drie weken voor de verkiezingen, heet minstens een gedeeltelijke overkapping voor verschillende partijen misschien al haalbaar. Een beslissing is nog eindeloos ver weg.

Want het minste wat je kan zeggen, is dat nieuwe ideeën tergend traag ingang vinden in politiek en beleid. Verderop in de krant publiceren we een reeks over ideeën waarover intussen brede concensus heerst dat ze broodnodig zijn, maar die er politiek niet door geraken. We beginnen niet toevallig met rekeningrijden. Laten we dat nu gewoon doen, het roer omgooien op het vlak van mobiliteit. We willen een andere prijs betalen dan stress, stilstand en fijn stof. Een inzicht helder krijgen, vergt soms veel tijd. Maar zodra het glashelder is, moet er naar gehandeld.

meer info en foto's:  https://www.facebook.com/ademloos - #Samen04MEIOverkap!

Karel Verhoeven
De Standaard 05-05-2014
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140504_01092087

Tags: