EU bereikt compromis over CO2-normen voor wagens

kade rechteroever

De Europese Commissie, het Europees parlement en de Europese Raad hebben gisterenavond een compromis bereikt over de toekomstige normen voor de CO2-uitstoot van nieuwe wagens. Dat heeft het Ierse EU-voorzitterschap meegedeeld. .

Het compromis voorziet in een gemiddelde CO2-uitstoot van maximaal 95 gram CO2 per kilometer voor de nieuwe personenwagens in 2020. Niet elke wagen van een autobouwer moet dus onder die norm blijven, maar wel de gemiddelde uitstoot van de nieuwe wagens. Daarnaast is er sprake van "superkredieten", waarmee auto's met zeer lage uitstoot extra doorwegen in de berekening. Deze bonussen zouden in 2023 uitdoven.

De onderhandelaars roepen ook op tot nieuwe uitstootnormen na 2020, maar plakken daar geen cijfer op. Ze willen ten slotte komen tot nieuwe uitstoottests, omdat de resultaten van de huidige tests steeds meer afwijken van de reële uitstoot bij dagelijks gebruik. Het compromis moet donderdag nog worden goedgekeurd door de Coreper (het Comité van permanente vertegenwoordigers), en nadien ook door de ministers van de EU-lidstaten.

Milieuorganisatie Greenpeace laat alvast weten dat de EU-onderhandelaars door de knieën zijn gegaan voor de Duitsers. "Door de mazen in het net, de "superkredieten", zal de norm (maximaal 95g CO2/km) pas in 2022 of 2023 echt gehaald worden", luidt het in een persbericht.

Bron: Belga
De Morgen 25-06-2013
http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Milieu/article/detail/1657750/2013/06/25/EU-bereikt-compromis-over-CO2-normen-voor-wagens.dhtml

 

EU mag niet buigen voor Duitsland

Greenpeace vroeg vandaag aan de Europese milieuministers om een ambitieuze CO2-regulering voor wagens te ondersteunen en niet te buigen voor de Duitse autoconstructeurs.

De Europese milieuministers vergaderden vandaag in Luxemburg. Enkele Greenpeace-activisten ontvouwden een banner waarop de Duitse milieuminister Peter Altmaier een BMW de papfles geeft. Altmaier vraagt aan zijn Europese collega’s om hem te helpen de Duitse ‘brandstofverslinders’ te beschermen.

Deze kleine actie gaat vooraf aan een vergadering op woensdag 19 juni in Brussel waar de EU-ministers hun standpunt zullen bepalen. De Duitse regering poogt alvast een aantal achterpoortjes erdoor te duwen, waardoor Duitse constructeurs minder inspanningen moeten doen om de CO2-uitstoot van hun autovloot te reduceren.

Het is nu aan de milieuministers van de andere landen om niet te buigen voor het Duitse voorstel. Zij moeten pleiten voor ambitieuze CO2-normen voor 2020 en 2025. Ook de Belgische vertegenwoordiging kan een rol spelen.

Greenpeace vraagt dat België ijvert voor 2025-doelstellingen van maximum 60gram CO2 per km en het schrappen van achterpoortjes zoals superkredieten.

Greenpeace 18-06-2013
http://www.greenpeace.org/belgium/nl/nieuws-blogs/nieuws/EU-milieuministers-mogen-zich-niet-laten-inpakken-door-Duitsland/

Tags: