het Masterplan, het MER en de batterij ingehuurde advocaten

kade rechteroever

De Vlaamse regering gaat een milieucoördinator aanstellen voor het nieuw milieueffectenrapport (MER) van het Antwerps Masterplan. Dit is nodig aangezien het Masterplan grondig aangepast werd door het afvoeren van het Lange Wapper-viaduct. Verder wordt ook de aanleg van de A102 tussen Wommelgem en Ekeren gepland en in een latere fase de undertunneling van de R11. Het MER waarvan sprake gaat echter alleen over het tunnelcomplex dat in de plaats van het viaduct zou komen.

Peter Verhaeghe van stRaten-generaal stelt dat de Vlaamse overheid een slecht project er probeert door te duwen door het in stukjes te laten passeren. Hij denkt dat dit niet zal lukken aangezien Europa de “saucissonering” van het Masterplan niet zal toelaten. Bovendien eisen de Europese regels dat alle alternatieven bekeken worden; en de Vlaamse regering heeft die alternatieven (Meccano, Arup-Sum) nooit in haar besluitvorming willen opnemen. Volgens Peter Verhaeghe zal dit leiden tot twee jaar extra vertaging voor de ontwarring van de Antwerpse verkeersknoop. Hij geeft aan dat de Vlaamse regering op een batterij ingehuurde advocaten rekent om haar plannen er toch door te krijgen.

Luister hier

Radio Centraal 09-04-2011

http://redactie.radiocentraal.be/Home/?p=1042

Tags: