15.000 Antwerpenaren mogen met huidige wagen volgend jaar stad niet meer in

kade rechteroever

De meeste vervuiling komt van buiten de stad maar van overkappen is nog steeds geen sprake... Totaal belachelijk om zoveel Antwerpenaars te gaan straffen maar die open rioolring vooral niet dicht te willen maken!!! Een dure en zinloze maatregel onder het mom van burgergezondheid, terwijl we wel blootgesteld blijven aan 80.000 vrachtwagens per dag en onze belangrijke stadslong Sint-Annabos moet verdwijnen. Snapt iemand nog waar dit naartoe gaat?

Zo'n 15.000 Antwerpenaren zullen vanaf volgend jaar hun auto aan de kant moeten laten staan omdat hij te oud en dus te vervuilend is. Dat berekende de Dienst Inverkeersstelling. Volgens mobiliteitsclub VAB zou dat aantal tegen 2020 oplopen tot bijna 28.000. De Antwerpse schepen van Leefmilieu Nabilla Ait Daoud betwist die cijfers en stelt dat het in werkelijkheid maar om zo'n 9.000 wagens gaat.

Vanaf de zomer van 2016 voert de stad Antwerpen een lage-emissiezone in. Oude en vervuilende wagens mogen dan niet meer rondrijden op de Singel, het Eilandje en Linkeroever. Concreet gaat het om dieselwagens die ouder zijn dan 10 jaar zonder roetfilter en benzinewagens ouder dan 22 jaar. Volgens cijfers van de Dienst Inverkeersstelling zouden door de maatregel ongeveer 15.000 Antwerpenaars met hun huidige wagen de stad niet meer binnen mogen.

Een eerste fase gaat reeds medio 2016 in, waarbij reeds 15.137 inwoners niet langer met hun huidige wagen hun woongebied zullen mogen binnenrijden

 

In 2020 zou 56 procent van de Antwerpse dieselrijders zijn huidige wagen niet langer mogen gebruiken in het stadscentrum, bij de benzinerijders gaat het om 8 procent.

VAB stelt dat er een reeks omkaderende maatregelen nodig zijn, wil men bij de inwoners van Antwerpen voldoende draagvlak vinden voor de invoering van de lage-emissiezone. Bovendien is het effect van een milieuzone op de luchtkwaliteit volgens de mobiliteitsclub beperkt en zijn er bijkomende maatregelen nodig om de gezondheid van de inwoners te beschermen.

De invoering van de milieuzone gebeurt in 2 fasen. Een eerste fase gaat reeds medio 2016 in, waarbij reeds 15.137 inwoners niet langer met hun huidige wagen hun woongebied zullen mogen binnenrijden.

De Antwerpse schepen voor Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA) nuanceert op Radio 1 die cijfers. Volgens haar zal het in heel wat gevallen mogelijk zijn om een roetfilter te plaatsen, waardoor er maar 9.000 in plaats van 15.000 autobestuurders getroffen zullen worden.

"Totaal onzinnig"

Voor de benzinewagens geldt vanaf medio 2016 dat ze minimum moeten voldoen aan de Euro 1-norm, waardoor 4,2 procent van de benzinerijders zijn huidige wagen niet meer zal mogen gebruiken. Dieselwagens moeten vanaf midden volgend jaar minimum voldoen aan Euro 4 of Euro 3 met roetfilter, waardoor 30,4 procent zijn huidige dieselwagen niet meer mag gebruiken zonder aanpassingen.

Eigenaars van een dieselwagen Euro 3 kunnen na de installatie van een roetfilter hun wagen nog 3,5 jaar gebruiken, maar die upgrade noemt VAB alvast "totaal onzinnig". In 2020 geldt dan dat dieselwagens minimum aan Euro 5 moeten voldoen, en benzinewagens aan Euro 2.

'Wie nu een andere wagen koopt kan dit best doen in functie van de norm 2020'

VAB

Sociale impact

VAB waarschuwt dat de sociale impact van de invoering van een emissiezone voor de inwoners van Antwerpen niet te onderschatten is. Omdat de emissiezone in twee fasen ingevoerd wordt, is het volgens VAB ook belangrijk om automobilisten hierover duidelijk te informeren.

"Want wie in 2016 een andere wagen koopt die voldoet aan de dan geldende norm zou in 2020 wel eens bekocht kunnen uitkomen", klinkt het. "Wie nu een andere wagen koopt kan dit best doen in functie van de norm 2020."

Gevreesd wordt dat de maatregel vooral oudere en arme Antwerpenaars zal treffen. VAB pleit daarom voor sociaal corrigerende maatregelen of vrijstelling voor bepaalde groepen.

Schepen Ait Daoud benadrukt dat de stad ouderen niet wil straffen en dat de lage-emissiezone heel wat gezondheidsvoordelen met zich zal meebrengen. Volgens haar hebben studies uitgewezen dat er "significante resultaten" zullen zijn. Een studie van VITO wijst nochtans uit dat de meeste luchtvervuiling afkomstig is van buiten de stad. Meer dan de helft van de vervuiling in het stadscentrum komt van het verkeer op de ring en de aansluitende autosnelwegen.

De controle op die lage-emissiezone zal gebeuren via een automatische nummerplaatherkenning op de invalswegen, stelt Ait Daoud. De zone zal duidelijk aangegeven worden met verkeersborden. Wie met zijn oude dieselwagen toch nog de stad in wil, zal daarvoor moeten betalen. "Maar het is niet de bedoeling dat mensen massaal gaan betalen en blijven vervuilen", benadrukt Ait Daoud.

Bron: Belga
De Morgen 08-05-2015
http://www.demorgen.be/wetenschap/15-000-antwerpenaren-mogen-met-huidige-wagen-volgend-jaar-stad-niet-meer-in-a2313757/

Tags: