Akkoord in zicht over radicaal Haventracé

kade rechteroever

De actiegroepen, de stad Antwerpen en de Vlaamse regering staan op een zucht van een akkoord over het Haventracé voor de Antwerpse Oosterweelverbinding.

Als alles volgens plan loopt, willen de intendant voor het Oosterweeldossier, Alexander D'Hooghe, en de verschillende spelers in het Antwerpse mobiliteitsdossier woensdag op een persconferentie in het Vlaams Parlement het akkoord toelichten over het Antwerpse mobiliteitsdossier. Dat bevestigen verschillende bronnen aan De Tijd.


Er zijn afspraken tussen de verschillende spelers gemaakt, onder meer over een vaste overlegstructuur waarin de actiegroepen hun zeg krijgen, en over de stappen die de komende maanden worden gezet. Tegen de zomer moet er een doorwrocht plan zijn waarin ook duidelijkheid is over de overkapping.
 
Het akkoord dat op tafel ligt, gaat over het radicaal Haventracé, dat het doorgaand verkeer weghaalt van de stad naar een noordelijker tracé. Het gaat om bestaande infrastructuur die wordt uitgebreid via een extra Tijsmanstunnel, uitgebreidere wegcapaciteit van de A102 ten oosten van de stad (zie kaart).


 
Uit recente berekeningen bleek bovendien dat het voorstel er effectief in slaagt het doorgaand verkeer weg te halen van de stad, mits er een tolheffing komt.


Het compromis wordt mee mogelijk gemaakt door zware tijdsdruk. De auditeur van de Raad van State oordeelde dat de alternatieven voor de Oosterweelverbinding onvoldoende zijn onderzocht. Als de Raad van State dat advies volgt, dreigt de juridische grond onder het Oosterweeltraject weg te vallen en dreigen de werken weer jaren vertraging op te lopen.
 
De Vlaamse regering probeert de actiegroepen daarom te overtuigen hun verzoekschrift in te trekken. Maar dat is volgens een bron pas aan de orde 'wanneer de overheid effectief nog een paar stappen op korte termijn zet'.
 
Het probleem is en blijft het prijskaartje van het Oosterweelproject, inclusief de overkapping. Volgens eerdere berekeningen van de intendant loopt het al gauw op tot meer dan 10 miljard euro.

 

Barbara Moens
De Tijd 14-03-2017
http://www.tijd.be/politiek-economie/belgie-vlaanderen/Akkoord-in-zicht-over-radicaal-Haventrace/9872625

Tags: