Koen Kennis weigert debat Ringland

kade rechteroever

Iedereen zei ja op de vraag van Apache om op 24 juni in De Roma te debatteren over mobiliteit en leefbaarheid in Antwerpen: de actiegroepen Ringland, Ademloos en stRaten-generaal, overkappingsintendant Alexander D’Hooghe en de Antwerpse schepenen Rob Van de Velde en Koen Kennis. Die laatste is ook bestuurder bij BAM. Tot er een kritische analyse op Apache verscheen. Toen wilde Koen Kennis plots niet meer meedoen: ‘te tendentieus’, klinkt het.

 

De overkapping van de Antwerpse Ring staat opnieuw met stip op de politieke agenda. Enkele weken terug liet Ringland De Roma twee avonden na elkaar vollopen om er de uitgewerkte plannen voor een volledige overkapping van de ring voor te stellen. Kort daarvoor was er de mededeling van de Vlaamse Regering die uiterlijk in de zomer van 2017 ‘de schop in de grond wil’ om de werken voor de Oosterweelverbinding te starten. Met Jan Callebaut haalde BAM ook een reclamegoeroe binnen die de moeilijke taak wacht om het al eerder in een volksraadpleging weggestemde BAM-tracé alsnog aan de Antwerpenaren verkocht te krijgen.

Van bovenuit wordt er dus druk op de ketel gezet, maar hetzelfde gebeurde van onderuit. In een mum van tijd werd de petitie van Ademloos en stRaten-generaal ‘het BAM-tracé, zeg nog eens nee!’ door bijna 17.000 mensen ondertekend. De clip ‘Nee’ van rapper Halve Neuro ging viraal en binnen de actiegroepen stoomt de energie. Omdat steeds duidelijker wordt dat de plannen van Ringland en de overkapping van de Oosterweelverbinding niet samen gaan, wordt duidelijk dat ‘de eerste schop in de grond’ voor het BAM-tracé de facto ook het einde van de Ringland-droom betekent.

 

 

Kannen en kruiken

Voor Apache was het voldoende reden om in De Roma een groot debat te organiseren over mobiliteit en leefbaarheid in en om Antwerpen. Een debat waarbij alle stemmen te horen zouden zijn. Iedereen vond dat een goed idee: Ringland zelf, Ademloos en stRaten-generaal, overkappingsintendant Alexander D’Hooghe en de Antwerpse schepenen Rob Van de Velde en Koen Kennis, respectievelijk bevoegd voor stadsontwikkeling en mobiliteit.

Alles was in kannen en kruiken. Schepen Kennis moest enkel nog een agendaprobleem oplossen, maar dat zou geen probleem zijn. Tot een dag later op Apache een kritische analyse over de Antwerpse verkeersknoop verscheen: ‘Lange Wapper revisited: BAM opnieuw zwaar onder vuur‘. Bedoeling van de analyse was om het complexe dossier ook voor niet-ingewijden uit de doeken te doen en de verschillende kampen en posities te situeren. Daarin wordt onder meer de vraag opgeworpen waar de stad Antwerpen in het hele verhaal staat. Daarop werd onderstaand antwoord geformuleerd:


Het Antwerps stadsbestuur vormt politiek een afspiegeling van de Vlaamse Regering. De Oosterweelverbinding is zowel voor de Vlaamse Regering als voor het college van Bart De Wever iets waar niet op wordt teruggekomen. Bovendien heeft Koen Kennis (N-VA) in dit dossier twee petjes op. Hij is schepen voor Mobiliteit in Antwerpen maar ook bestuurslid bij BAM. Als bestuurder van BAM vraagt hij vergunningen aan waar hij vervolgens als schepen adviezen moet over geven. Officieel is de stad niet tegen een overkapping van de ring, maar ze hanteert dezelfde strategie als de Vlaamse Regering: Oosterweel eerst en dan zien we wel. Over Ringland zelf lieten verschillende bestuurders zich overigens al neerbuigend uit.

 

Die feitelijke waarheid bleek niet naar de zin van schepen Kennis. Een dag later zag hij het debat plots niet meer zitten. Eerst liet zijn kabinetschef Maarten Vanderhenst weten dat het niet in de agenda van de schepen ingepast kon worden. Toen Apache voorstelde om dan samen een andere datum te zoeken, bleek het probleem toch dieper te zitten. Apache is volgens de kabinetschef  ‘een tendentieus blad’. De schepen wil daar niet aan meewerken.

 

In de wind

Omdat Rob Van de Velde bezwaarlijk zijn collega-schepen in de wind kan zetten door zelf wel te komen, blaast de Antwerpse N-VA het debat af. De verklaring luidt dat de afzegging niet direct te maken heeft met het thema Ringland, maar dat het debat wordt afgeblazen omwille van de ongenuanceerde aanvallen op het Antwerps bestuur.

Voor publicatie van de bovengenoemde analyse bleek dat (nog) niet te spelen, maar goed. Dat Apache af en toe kritische artikels publiceert over het reilen en zeilen binnen het Antwerpse stadsbestuur klopt. We beschouwen het als onze journalistieke opdracht om macht – waar die zich ook bevindt – kritisch te bevragen. Het toeval wil dat N-VA vandaag op verschillende echelons veel macht heeft in Vlaanderen. Maar we schrijven even kritisch over andere partijen. Eerder deze week was Peter Dedecker, partijgenoot van Koen Kennis, letterlijk de eerste om een kritisch stuk over de bestuurders bij Dexia (met signatuur Open VLD en sp.a) te retweeten op Twitter.

Waarom schrijven we een stuk over een debat dat niet doorgaat? Omdat we van oordeel zijn dat lezers inzage mogen krijgen in de (opgeblazen) afspraken die bestaan tussen media en politici. Daarbij komt de bijzondere relatie die N-VA met ‘de media’ onderhoudt. Ook daarover publiceerden we recentelijk uitgebreid. We schreven eerder ook over hoe Bart De Wever op ramkoers ligt met De Standaard en hoe politicoloog Carl Devos de krant opriep om daar met de lezers over te communiceren.

 

Auteur: Tom Cochez

Licentiaat criminologie. Werkte van 1997 tot 2008 voor De Morgen. Hij volgde er vooral gezondheidszorg, sociale zaken en milieu en verdiepte zich in de politieke partijen Vlaams Belang en Groen. In 2008 koos hij ervoor om opnieuw op freelance basis te werken onder meer ook voor Knack en Humo. Een jaar later stond hij mee aan de wieg van De Werktitel, het latere Apache.be. Vandaag werkt hij als redacteur en coördinator.

 

Tom Cochez
Apache 20-05-2016
https://www.apache.be/2016/05/20/koen-kennis-weigert-debat-ringland/

Tags: