mobiliteitsdiscussie : “Files gaan helemaal niet verdwijnen”

kade rechteroever


Gaat de nieuwe Vlaamse regering de belofte nakomen om in de Antwerpse regio naar een modal shift te gaan van de helft auto's en vrachtwagens, de helft openbaar vervoer en fiets? Groen vreest van niet. De partij baseert zich op de cijfers uit het milieueffectenrapport in aanloop naar de bouwvergunning voor Oosterweel.

 

Vlaanderen staat op een zucht van een regeerakkoord. Mobiliteit zal daar een belangrijk onderdeel van zijn. Groen vreest dat de plannen voor het sluiten van de Ring, de Oosterweelverbinding, minder ambitieus zullen zijn dan wat er binnen het Toekomstverbond werd afgesproken. “We roepen de Vlaamse onderhandelaars dan ook op om de belofte uit het Toekomstverbond te bevestigen om naar 50% duurzaam vervoer te gaan in de Antwerpse regio”, zegt Wouter Van Besien, fractieleider voor Groen in de Antwerpse gemeenteraad. “Bouw de échte light-versie van Oosterweel! Want het verwaterde alternatief dat nu de voorkeur krijgt, maakt het alleen maar slechter voor mens en milieu.”

Halve modal shift

Even terug in de tijd. In 2017 spraken de Vlaamse regering, de stad Antwerpen, de burgerbewegingen en bouwheer Lantis in hun Toekomstverbond af om tegen 2030 een modal split te hebben van 50/50. Met andere woorden: tegen dan moet, via een geleidelijke modal shift, in de Antwerpse regio de helft van het verkeer bestaan uit auto's en vrachtwagens en de helft uit openbaar vervoer en de fiets.

Ondertussen hebben de Vlaamse regering en Lantis laten weten dat ze in hun plannen voor de bouwvergunning voor Oosterweel (ten vroegste klaar in 2026) zullen uitgaan van een verhouding 60/40. Een halve modal shift dus.

Files blijven

“Die modal shift zit dus in de frigo”, constateert Van Besien. Hij baseert zich op cijfers uit het milieueffectenrapport dat in de maak is. “En dat is een heel slechte zaak”, meent Van Besien. “Wanneer je Oosterweel met een halve modal shift vergelijkt met de échte Oosterweel-light, dan is de doorstroming op zowel hoofdwegen als onderliggend net veel slechter. Er zullen nog steeds files zijn op de E313 in Wommelgem, ter hoogte van de aansluiting van de Ring met de E313 én op de Ring tussen Berchem en Borgerhout. Op cruciale plekken, zoals het viaduct van Merksem, ter hoogte van Schijnpoort en aan de Zurenborgbrug, zal er quasi evenveel verkeer passeren als in de oorspronkelijke plannen voor een Oosterweel-heavy.”

“Gigantisch veel geld”

En dus vraagt Groen dat de nieuwe Vlaamse regering een modal split van 50/50 hanteert bij de bouw van nieuwe infrastructuur in Antwerpen. “Anders gaan we dus gigantisch veel geld uitgeven aan iets dat niet de beste oplossing biedt. Geld voor infrastructuur die net méér auto's zal aantrekken dan nu al het geval is. Geld voor dure overcapaciteit. Geld dat niet kan worden aangewend voor openbaar vervoer en fietsinfrastructuur.”

Wim Daeninck

 

Gazet van Antwerpen : Kempen, Mechelen - Waas, Stad en Rand, 2019-09-27, pag. 7

 

AttachmentSize
Image icon Files modal shift 2019 09.jpg219.31 KB

Tags: