Debat barst los zonder de twee grote tenoren

kade rechteroever

Vanavond vindt in zaal Horta het eerste Antwerpse lijsttrekkersdebat plaats. De organisatie is in handen van stRaten-generaal, Ademloos en Elcker-Ik. Maar de grote rivalen Patrick Janssens en Bart De Wever zullen er niet bij zijn. '

Janssens vindt het nog te vroeg om zich in debatten te storten. Zijn argument is dat hij het voorlopig nog te druk heeft met het besturen van de stad. Hij lijkt af te stevenen op een korte, vlijmscherpe campagne in de laatste weken voor de verkiezingen.

De Wever heeft er blijkbaar weinig zin om in debatten te gaan zitten zonder zijn belangrijkste concurrent. Ook het feit dat het debat mee wordt georganiseerd door de twee grote actiegroepen tegen het BAM-tracé, zal wel een rol hebben gespeeld bij de beslissing van de twee grote tenoren. Waarom zouden zij zich in het hol van de leeuw begeven?

Voor de actiegroepen daarentegen is het een dag te vroeg om hun eigen najaarscampagne te starten. Zij beschikken niet over dezelfde financiële middelen als de grote partijen om in de laatste rechte lijn naar de verkiezingen aan de kiezers duidelijk te maken waar het volgens hen met Antwerpen naartoe moet. Daarom kunnen ze beter gebruikmaken van de stilte voorde storm.

In een memorandum aan alle partijen en aan de kiezers, dat op hun websites te lezen is, schuiven de actiegroepen drie speerpunten naar voor.

 

  • Eén: gezondheid en leefmilieu als belangrijke doel--Stelling in het volgende bestuursakkoord.
  • Twee: de sanering van de Ring.
  • En drie: de schrapping van het BAM-tracé en de planning van de eerste fasen van een brede overkapping van de Ring.

De mobiliteit wordt zonder enige twijfel een van de belangrijkste thema's in de Antwerpse kiesstrijd. Aan de ene kant van het spectrum staan sp.a, CD&V en N-VA, die in de Vlaamse regering voor de Oosterweel hebben gekozen. Aan de andere kant vinden we de Vlaamse oppositiepartijen, die pleiten voor andere oplossingen die volgens hen minder kosten, meer verkeer van de Ring weghouden en beter zijn voor het milieu en de leefbaarheid.

Ook de binnenstedelijke mobiliteit is een twistpunt. Moet Antwerpen een meer autoluwe stad worden, met voorrang aan de zwakke weggebruikers en het openbaar vervoer? En waar moet het naartoe met het parkeerbeleid? De meeste standpunten zijn al bekend. Vanaf vanavond moet ook de kiezer worden overtuigd.
Lex Moolenaar
Gazet van Antwerpen 05-09-2012 pag. 46
 

Tags: