Verkiezing in Mortsel wordt referendum over verkeer

kade rechteroever

Net als zes jaar geleden zal er ook dit najaar met argusogen worden uitgekeken naar het resultaat van de verkiezingen in Mortsel. Het stadje heeft de voorbije jaren heel wat imagoschade opgelopen. Twee steeds drukkere gewestwegen smelten in het hart van de stad samen. Een complete heraanleg heeft het fileprobleem alleen maar groter gemaakt. Resultaat: Mortsel staat tot ver in de omtrek bekend als de plaats waar je altijd in de file staat.

De verantwoordelijkheid voor de omstreden heraanleg is gedeeld. De conceptie ervan is op verschillende niveaus goedgekeurd door Groen, CD&V, N-VA, sp.a en Open Vld. Maar je kan je wel afvragen of zo'n ingrijpende keuze voor het openbaar vervoer en de zwakke weggebruiker ook was gemaakt in een gemeente zonder een groene burgemeester zoals Ingrid Pira.

Zes jaar geleden moest Pira in het defensief, ditmaal gaat ze in het offensief. Doelwit: het al even omstreden plan van de Vlaamse regering om de R11 (Krijgsbaan) te ondertunnelen. Dit initiatief van N-VA is inmiddels door het stadsbestuur van Mortsel afgeschoten, mét instemming van de lokale N-VA'ers. Ook Edegem en Wilrijk maken zich grote zorgen.

De R11 roept visioenen op van de Oosterweel. Eens te meer komen de Vlaamse regering en de lokale besturen tegenover elkaar te staan, met referenda en allerlei andere procedures in het vooruitzicht. Dat is ook de reden waarom er maar geen schot komt in de besluitvorming in dit dossier: de regeringspartijen CD&V, N-VA en sp.a willen er niet de inzet van de verkiezingen in de zuidoostrand van maken.

Daar hebben Groen en Pira uiteraard geen boodschap aan. Integendeel, voor de groene burgemeester is dit een ideale kapstok om haar campagne aan op te hangen en om haar belangrijkste uitdager, de N-VA'er Erik Broeckx, klem te zetten.

Pira's signaal aan de kiezer is duidelijk: alleen Groen kan Mortsel behoeden voor de "as van het kwaad", zoals zij het plan voor de R11 noemt.

Zo wordt de verkiezing in Mortsel - en in mindere mate ook in andere gemeenten in de rand - misschien nog meer dan in Antwerpen een referendum over de mobiliteit.
De spanningen tussen lokale en bovenlokale belangen houden Vlaanderen steeds meer in een verlammende greep. De politiek slaagt er niet in om zich te bevrijden uit het kluwen van procedures dat ze zelf heeft gecreëerd. Dat is de schaduwzijde van de democratie.

Lex Moolenaar
Gazet van Antwerpen 03-03-2012 pag. 78
 

Tags: