Spoorwegen : Dubbel zoveel vrachttreinen tegen Oosterweelfiles

kade rechteroever


Spoorvrachtoperator Lineas wil het aantal vrachttreinen in en uit Antwerpen verdubbelen. Dat kan ervoor zorgen dat er dubbel zoveel vrachtwagens uit het verkeer verdwijnen, belangrijk voor de nakende ellende door Oosterweel. “We willen ons voorbereiden op de congestie die er aan zit te komen. Onze troef? Voorspelbaarheid”, zegt commercieel directeur Sam Bruynseels.

 

Lineas is sinds 2017 de naam van wat oorspronkelijk B Cargo heette, de vrachtafdeling van de NMBS-groep. Als privébedrijf vervoert het vracht binnen de haven, bijvoorbeeld tussen beide Scheldeoevers, en heeft het regelmatige 'open' verbindingen naar een twintigtal Europese bestemmingen. De treinen vertrekken met gebundelde vracht vanaf de 'main hub' van Lineas, vlak bij de Hoge Maey in Ekeren.

Verkeersellende

Door de Oosterweelwerken staat Antwerpen in de komende jaren heel wat verkeersellende te wachten. Lineas wil zich daarop voorbereiden. Zo gaat het met 'Oosterweeltreinen' de capaciteit verhogen op lijnen tussen Antwerpen en La Louvière, Genk en Zeebrugge. Tegelijk starten er nieuwe verbindingen naar Gent en Terneuzen. Dat leidt tot een netwerk van verbindingen vanaf deze steden naar zowel de Antwerpse containerterminals als andere Europese bestemmingen.

Files vermijden

“We verwachten een gigantische verkeersknoop als de Oosterweelwerken echt starten. Onze klanten zoeken actief naar oplossingen om hun cargo uit de files te krijgen”, zegt commercieel directeur Sam Bruynseels. “Wij bieden nu de optie om hun lading al eerder op het spoor te plaatsen. Bijvoorbeeld: vroeger reed een vervoerder een container met de vrachtwagen tot in Antwerpen. Maar nu kan hij een container al in Gent afzetten. Zo vermijdt hij uren te staan aanschuiven aan de Kennedytunnel.”

Bruynseels zegt dat een trein misschien niet altijd sneller is op kortere afstanden, maar dat het wel een belangrijke troef is dat de trein veel voorspelbaarder is, wat bedrijven beter kan doen plannen.

Klant Evonik is tevreden met de capaciteitsuitbreiding op het spoor. Het bedrijf maakt al even gebruik van de Lineas-spoorshuttle tussen beide oevers. De extra capaciteit maakt het volgens logistiek medewerker Tim Mertens ook zekerder dat er geen treinritten terug op de weg zouden terechtkomen.

Recent vroeg Lineas - als lid van de federatie Belgian Rail Freight Forum - om 30 miljoen euro vrij te maken om cargo van de weg naar het spoor te brengen. Dat zal nodig zijn, want het vrachtvervoer op onze wegen stijgt tegen 2040 naar verwachting met meer dan een kwart.

Locomotief voorgesteld

Lineas stelde vandaag ook haar zogeheten 'Modal Shift Loc' voor, een soort campagnelocomotief die volgende week zal rondrijden op de verschillende routes. Het ontwerp van de trein komt van treinbestuurder Kris De Smedt, na een wedstrijd bij de eigen werknemers.


Christoph Meeussen

 

Gazet van Antwerpen : Stad en Rand, Mechelen - Waas, Kempen, 2019-09-11, pag. 2

https://www.gva.be/cnt/dmf20190910_04601330/met-deze-ingreep-verdwijnen-...

Tags: