Een olievlek die goed is voor het milieu

kade rechteroever

Uitbreiding lage-emissiezones lijkt enige mogelijke antwoord

 

Voeren de gemeenten in de zuidelijke rand van Antwerpen straks ook een lage-emissiezone in? Het lijkt onvermijdelijk, als zij niet willen dat bestuurders hun vervuilende auto’s bij hen komen parkeren.

 

De lage-emissiezone (LEZ) in de stad Antwerpen, die zeer oude en vervuilende diesel- en benzinewagens uit de stadskern weert, bestaat nog maar een maand en buurgemeente Borsbeek heeft de parkeerdruk al zien toenemen. ‘Pendelaars nemen in Borsbeek tram 24 naar de stad’, zegt burgemeester Dis Van Berckelaer (Bba). ‘Dat is positief. Wie kan gebruikmaken van openbaar vervoer, laat zijn wagen thuis. Maar het kan niet de bedoeling zijn dat alle vervuilende wagens die de stad Antwerpen niet meer binnen mogen nu in Borsbeek komen rondrijden en parkeren.’

‘Als de meest vervuilende bussen van De Lijn alleen nog op het platteland worden ingezet, hebben we niets bereikt’, waarschuwt ook Koen T’Sijen (PRO), burgemeester van Boechout. ‘Een lage-emissiezone kan voor een stad op korte termijn positieve effecten hebben, maar daar mogen de randgemeenten niet het slachtoffer van worden. Of we het nu willen of niet, we zijn betrokken partij.’

Maandag overleggen de burgemeesters van de Antwerpse rand­gemeenten. Op tafel ligt de vraag over een eigen lage-emissiezone. Concreet is dat denkspoor nog niet, al rijpt het besef snel dat de stap waarschijnlijk onvermijdelijk is. Fijn stof en roet laten zich niet door gemeentelijke grenzen tegenhouden.

 

‘Wat met de markt? Marktkramers hebben oude vrachtwagens omgebouwd tot kramen.’ Die zullen niet meer binnen mogen
Erik Broeckx (N-VA)  Burgemeester Mortsel

De lage-emissiezone wordt tegen 2020 hoe dan ook uitgebreid naar de districten buiten de Ring, tenminste als het effect van de huidige zone meetbaar positief is. De stad Antwerpen start daarvoor een onderzoek. Ze heeft alvast aan Mortsel gevraagd om mee te werken.

Straks ook in Brussel, Mechelen en Gent

Roeland Samson, bio-ingenieur aan de Universiteit Antwerpen (UA), is blij dat de randgemeenten bezorgd zijn en zich bezinnen. ‘Ze hebben gelijk dat ze de klappen niet willen opvangen. Elke inwoner heeft recht op schone lucht. Als zij ook een lage-emissiezone invoeren, verleggen ze de grens en zullen anderen die grens weer verleggen. Brussel voert volgend jaar al een LEZ in, Mechelen ook. Gent vanaf 2020. Voor je het weet, ben je als gemeente door zulke zones omsingeld. Dan kun je niet anders dan volgen. De olievlek zal zich over heel Vlaanderen uitbreiden.’ Een olievlek die deze keer wel goed is voor het milieu, zegt Samson.

Waarom voert de Vlaamse overheid dan niet meteen één zone in voor heel Vlaanderen? ‘Lokale besturen tonen soms meer dynamiek om dingen in gang te zetten’, zegt Samson. ‘Vooral steden zijn een motor van verandering. Een lage-emissiezone van onderuit invoeren, kan sneller draagvlak creëren dan zoiets van bovenaf op te leggen.’

‘Maar van mij mag een LEZ op Vlaams niveau er meteen komen. Vlaanderen is een groot verstedelijkt gebied. Een grote lage-emissiezone is niet alleen logisch, het zou ook het voordeel van de duidelijkheid bieden en praktischer te organiseren zijn. Het is te gek dat elke gemeente afzonderlijk zou moeten investeren in slimme camera’s, als Vlaanderen over enkele jaren beslist toch één zone in te voeren.’

Markt van Mortsel

Gemeenten kunnen de investeringen wel delen. Borsbeek, Boechout, Mortsel, Wijnegem en Wommelgem zullen dat allicht doen, als het zover komt. ‘De politie onderzoekt waar het best camera’s kunnen worden geïnstalleerd’, zegt Van Berckelaer (Borsbeek). Die moeten in de eerste plaats helpen om niet-verzekerde voertuigen uit het verkeer te halen en criminele bendes op te sporen. ‘Maar ze kunnen ook worden gebruikt om een LEZ te controleren. Het zou een gemiste kans zijn om dat niet te doen.’

De Mortselse burgemeester, Erik Broeckx (N-VA), vraagt zich wel af of het sop de kool nog waard zal zijn. ‘Als we lang wachten, zijn we weer vier of vijf jaar verder. Tegen dan zijn al veel vervuilende auto’s van de baan verdwenen en rijden er nieuwe auto’s met schonere motoren.’

Ook de sociale impact laat zich vooralsnog raden, zegt Broeckx. ‘Veel jonge mensen rijden met oude tweedehandswagens rond, en heel wat senioren met wagens van vijftien jaar oud. Zij zullen worden gestraft. En wat met de markt van Mortsel? Marktkramers hebben oude vrachtwagens omgebouwd tot kramen. Die zullen een lage-emissiezone niet meer binnen mogen. Ik ben benieuwd hoe de stad Antwerpen zo’n kwesties aanpakt.’

Vanaf nu boetes

In de eerste maand dat de lage-emissie­zone voor vervuilende wagens van kracht is, heeft Antwerpen al 20.500 waarschuwingsbrieven verstuurd naar bestuurders in overtreding. Dat schreef ‘Gazet Van Antwerpen’. Sinds gisteren deelt de stad effectief administratieve boetes uit: 125 ­euro per overtreding.

Yves Delepeleire
De Standaard 02-03-2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170301_02758176

 

Boetegeld lage-emissiezone verdwijnt niet zomaar in stadskas


Vanaf vandaag krijgen de eigenaars van vervuilende auto's die toch nog de Antwerpse Lage Emissiezone binnenrijden, een administratieve boete. Het geld dat het stadsbestuur zo binnenkrijgt, zal gebruikt worden voor projecten die de stad properder en leefbaarder maken. Maar het protest tegen de maatregel blijft niet uit. We hadden vanmiddag een gesprek met bevoegd schepen Nabilla Aid Daout.

 

ATV 01-03-2017
http://atv.be/nieuws/video-boetegeld-lage-emissiezone-verdwijnt-niet-zomaar-in-stadskas-41213

 

Tags: