Vervuilende wagens vanaf morgen beboet in Antwerpen

kade rechteroever

't Stad is van A, behalve als u met een oudere diesel of oude benzinewagen rijdt. Antwerpen voerde vorige maand een lage-emissiezone in om de hoeveelheid roet en fijn stof in de lucht te verminderen. Vanaf 1 maart worden ook effectief boetes uitgeschreven. Mag uw wagen de lage-emissiezone nog binnen? En hoe controleert Antwerpen uw wagen? De belangrijkste vragen opgelijst.

 

Waar ligt de lage-emissiezone precies?

De zone binnen de Ring behoort volledig tot de lage-emissiezone. Ook in een deel van Linkeroever is de maatregel van kracht.

Wanneer u de lage-emissiezone binnen- of buitenrijdt, krijgt u deze verkeersborden te zien:

Welke auto’s mogen de stad nog binnen?

Dieselwagens moeten aan een Euro 4-norm voldoen, wanneer ze slechts een Euro 3-norm halen, moeten ze uitgerust zijn met een roetfilter.

Benzinewagens en auto’s op aardgas moeten aan de Euro 1-norm voldoen. Alle wagens jonger dan 24 jaar vallen onder deze categorie.

Elektrische auto’s, auto’s op waterstof en plug-in-hybride wagens mogen de stad altijd in.

Hoe weet ik of mijn auto de norm haalt?

Wanneer u met een dieselwagen jonger dan 10 jaar rijdt, hoeft u zich geen zorgen te maken. Ook dieselwagens die gebouwd werden tussen 2000 en 2007 en die zijn uitgerust met een roetfilter, mogen de stad nog in. Is uw auto voor 2000 gebouwd, dan kunt u controleren of uw wagen voldoet op de LEZ-site van de stad Antwerpen.

Wie op benzine of aardgas rijdt, mag zelfs nog langer gerust zijn: is uw auto 23 jaar of jonger, dan voldoet hij aan de milieunorm.

Let wel op: dit geldt enkel voor wagens met een Belgische nummerplaat. Bestuurders van auto’s met een buitenlandse nummerplaat moeten hun wagen sowieso laten registreren.

Hoe gaat de stad mijn wagen controleren?

Antwerpen wordt uitgerust met slimme camera’s die de nummerplaten automatisch controleren van de wagens die de lage-emissiezone binnenrijden. Om die reden zijn buitenlandse bestuurders verplicht om hun wagen te laten registreren vooraleer ze de stad binnenrijden, ongeacht de milieunorm. De Belgische overheid heeft immers geen toegang tot buitenlandse databanken met de milieunormen van specifieke wagens.

Wat als mijn auto niet aan de norm voldoet?

Wie een dieselwagen bezit met de Euro 3-norm zonder roetfilter (die dus eigenlijk verboden is in de lage-emissiezone), kan zijn wagen hier laten registreren en tegen betaling de stad inrijden. Dat kost u 20 euro per dag, tot 350 euro per jaar.

Als uw wagen niet aan de milieunorm voldoet en u de lage emissiezone uitzonderlijk wil binnenrijden, dan kan u een dagpas kopen. Dat kan maximaal acht keer per jaar.

Houdt u zich niet aan de regels, dan mag u een boete verwachten van 125 euro per overtreding. Vanaf 2018 wordt het nog duurder: 150 euro voor de eerste overtreding, 250 euro voor de tweede overtreding binnen de 12 maanden en 350 euro per volgende overtreding. Ook buitenlandse bestuurders die hun auto niet lieten registreren, worden beboet.

Wil u de lage emissiezone vermijden, dan kan u uw oudere wagen kwijt op een van de Park en Ride-parkings buiten de binnenstad. Van daaruit brengt het openbaar vervoer u vlot op uw bestemming. Een overzicht van de P+R-parkings vindt u hier.

Als u uw oude wagen wil vervangen door een nieuwer exemplaar, hou er dan rekening mee dat de normen vanaf 2020 nog strenger zullen worden. Zo komt u over drie jaar niet voor nare verrassingen te staan.

llc
De Standaard 28-02-2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170131_02704926

 

"We hopen op een beter plan dan dat er nu op tafel ligt"

Krijgen we binnenkort ook een lage-emissiezone in de Antwerpse zuidrand? De burgemeesters van de verschillende gemeenten zullen dat op een overleg volgende week alleszins bespreken. Want door de lage-emissiezone in de stad, parkeren er meer vervuilende wagens aan de rand. Mortsel laat op dit moment al onderzoeken of zo'n lage-emissiezone over drie jaar nuttig kan zijn. Grote vraag is vooral waar dan het best de grens getrokken wordt.

 

ATV 28-02-2017
http://atv.be/nieuws/video-lez-we-hopen-op-een-beter-plan-dan-dat-er-nu-op-tafel-ligt-41162

Tags: