Weyts wist dat de uitstoot van wagens hoger lag. Waarom heeft hij ons niet geïnformeerd?

Eerder deze week vroegen we een herberekening van de impact op milieu en leefomgeving van de Oosterweelverbinding, nu blijkt dat op grote schaal is geknoeid met de uitstootresultaten van het wagenpark. In het milieueffectenrapport over de geplande snelweg wordt uitgegaan van lagere uitstoot in 2020 als gevolg van verbeterde technologie. Bij uitblijven van die verbetering zou het Oosterweelscenario volgens de onderzoekers 'zeer ongunstig zijn'. Reden genoeg, volgens ons, om het voorzichtigheidsprincipe te hanteren en de impact van sjoemelsoftware in dieselwagens op het gevoerde onderzoek na te gaan.

Niet nodig, reageerde minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) meteen. Wat we vervolgens als uitleg kregen, was pas helemaal verontrustend.
Blijkens een reportage uit het journaal van die avond weten het onderzoeksbureau VITO en de Vlaamse regering 'al langer' dat de labotests 'geen weerspiegeling zijn van de uitstoot in het echte verkeer' (dixit de voice-over), en daarom hanteren ze naar eigen zeggen bij modelleringen voor milieueffectenrapporten zelf een ophoging met factor 4. In het middagjournaal had de opmaker van het milieueffectenrapport al iets gelijkaardigs gezegd. (zie Moet milieu-effectenrapport Oosterweel overgedaan worden?)


Het hanteren van een factor 4 kun je niet interpreteren als het rekening houden met een foutenmarge, dat is unverfroren stellen dat de gehanteerde basiscijfers zelf heel erg onbetrouwbaar zijn en in feite van nul en generlei waarde.

Los van de vraag of deze ophoging zelfs maar volstaat - de voorbije dagen hoorden we over afwijkingen van een veel grotere orde bij labotests - en van de vaststelling dat betrokken onderzoekers mekaar tegenspreken - volgens de een gaat het om reële gemeten emissiefactoren, volgens de ander toch om gecorrigeerde inschattingen - rijst als gevolg van deze verklaringen een zo mogelijk nog groter probleem. Un train peut en cacher un autre, zeg maar.

Immers: mogen we ons nu afvragen of de Vlaamse regering actie ondernam naar hogerhand toe (Europa, federaal) of naar de sector van de autofabrikanten om het kennelijk 'al langer' gekende en in overheidsonderzoek structureel geïntegreerde grootschalige bedrog bij tests van auto's aan te kaarten en ongedaan te laten maken?

Eenzelfde vraag dringt zich op jegens de burgers. Als de Vlaamse regering op de hoogte was van deze praktijken en de eigen instanties in het verlengde daarvan liet handelen (namelijk gigantische afwijkingen laten incalculeren in modelleringen), waarom heeft ze de Vlaamse burger dan niet geïnformeerd over het kennelijk gekende sterk ondermaatse niveau van uitstoottesten van het wagenpark?

Waarom heeft ze bestuurlijk en juridisch stilgezeten bij vaststelling en erkenning van bedrog in de labo's in plaats van conform de eigen kennis maatregelen te treffen die de uitstoot 'in het echte verkeer' ten goede zouden komen?

De belangrijkste juridische consequentie van dit alles lijkt ons verstrekkend: als de Vlaamse regering en haar instanties al zo lang op de hoogte waren van gepleegd bedrog door autofabrikanten en het eigen bestuurlijke handelen daar actief op afstemden (= cijfermatig laten corrigeren van de bedrieglijke gegevens), waarom komt de minister van Milieu deze week dan dreigen met strafzaken tegen Volkswagen? Volkswagen hoeft maar te verwijzen naar de reportage in het journaal om alle claims vanwege de Vlaamse overheid verticaal te klasseren.


You can't have your cake and eat it. Je kunt niet als Vlaamse regering bij monde van de ene minister verontwaardigd reageren op de 'vaststelling' dat labotests niet conform de realiteit zijn (Schauvliege) en tegelijk bij monde van een andere minister (Weyts) aangeven dat de regering weet had van dit bedrog en er in milieueffectenrapporten actief rekening mee hield.

Minister Weyts had beter twee keer nagedacht vooraleer een sneer uit te delen naar de actiegroepen. Wat voor verdediging moest doorgaan, is in werkelijkheid een schuldbekentenis.

Manu Claeys en Wim van Hees, voor stRaten-generaal en Ademloos.

De Morgen 02-10-2015
http://www.demorgen.be/opinie/weyts-wist-dat-de-uitstoot-van-wagens-hoger-lag-waarom-heeft-hij-ons-niet-geinformeerd-a2476068/