Verkeersrealiteit bewijst dat Saeftinghedok gewoon niet kan

kade rechteroever

Wie vanmorgen op de ring rond Antwerpen reed, heeft misschien één van de vele spandoeken van actiegroep Doel 2020 opgemerkt. Volgens de actievoerders zal de komst van het Saeftinghedok de verkeersproblematiek in en rond Antwerpen fors verergeren.

"Een dag van regen en voor de zoveelste keer op rij stond deze morgen alles dicht", aldus Jan Creve van Doel 2020. "Vierhonderd kilometer file in het ganse land met Antwerpen opnieuw als absolute koploper. In 2015 is het verkeer op de Vlaamse snelwegen met zo'n twee procent toegenomen. Volgens de vijfjaarlijkse verkeerstelling van de Haven van Antwerpen is 25 procent van alle vrachtwagens rond Antwerpen havengerelateerd. Met een schaalvergroting zoals die van het Saeftinghedok wordt de huidige capaciteit voor behandeling van containers meer dan verdubbeld. Wat dat betekent voor de mobiliteit rond Antwerpen laat zich raden."

Volgens de actievoerders is de conclusie simpel. "De realiteit maakt het Saeftinghedok onmogelijk", klinkt het.

TV Oost 23-05-2016
http://www.tvoost.be/nieuws/spandoeken-tegen-saeftinghedok-boven-antwerpse-ring

 

 

Tientallen grote spandoeken tegen Saeftinghedok op de Ring rond Antwerpen

 

verkeersrealiteit bewijst dat Saeftinghedok gewoon niet kan

 

Een dag van regen en voor de zoveelste keer op rij stond deze morgen alles dicht rond Antwerpen. 400 km file in het ganse land met Antwerpen opnieuw  als absolute koploper.

In het rapport verkeersindicatoren snelwegen 2015 staat te lezen dat in 2015 het verkeer op de Vlaamse snelwegen op werkdagen is toegenomen met zo’n 2%.
De filezwaarte steeg met 2% tot 4%. Het structurele fileprobleem blijft toenemen. Nergens is het drukker dan op de Antwerpse Ring, dat ook uitgesproken koploper is wat betreft vrachtverkeer. In de top 40 van de drukste wegsegmenten voor vrachtwagens situeren er zich 37 direct rond Antwerpen. Daarvan 20 op de Ring rond Antwerpen met telkens meer dan 16 000 vrachtwagens per dag en per richting!

Volgens de vijfjaarlijkse verkeerstelling van de Haven van Antwerpen is 25% van alle vrachtwagens rond Antwerpen havengerelateerd. Met een schaalvergroting zoals die van het Saeftinghedok wordt de huidige capaciteit voor behandeling van containers méér dan verdubbeld! Wat dat betekent voor de mobiliteit rond Antwerpen laat zich raden. Want het overgrote deel van de containers gaat nog altijd per vrachtwagen. En grotendeels oostwaarts. Wat dus wil zeggen dat alles van Linkeroever naar Rechteroever moet, door de Kennedytunnel en over de Antwerpse Ring…

Dat is waar de actievoerders met hun spandoeken deze morgen de aandacht op wilden vestigen: de realiteit maakt een Saeftinghedok onmogelijk. Met een Saeftinghedok staat alles - ook in de haven - stil.

Doel 2020 23-05-2016

Tags: