Nooit een beter moment voor tolvrije Liefkeshoektunnel

kade rechteroever

Heeft Liefkenshoek lang genoeg gediend als burning platform en wordt nu daadkrachtig beslist over een tolvrije tunnel?

Reis 60 jaar terug in de tijd: in juni 1958 werd bij koninklijk besluit in het unitair België beslist Ring 1 te bouwen als autostrade naar Antwerpen voor bestemmingsverkeer. Op 24 december 1958 volgde al het logische vervolg: Ring 2 als rondweg voor doorgaand verkeer, rond Antwerpen natuurlijk. Duidelijk bedoeld als "samenhangend en ondeelbaar, een masterplan avant la lettre". Vastgelegd in Beslist Beleid zoals men dat tegenwoordig noemt.

Ring 1 was een feit vanaf de opening van de Kennedytunnel op 31/5/1969. Uiteindelijk werden er 6 autostrades op aangesloten. Van de Ring 2 is alleen de Liefkeshoek-tol-tunnel voltooid, op 10/6/1991 als verbinding van A12 noord, met de E34. Dus een heel gebrekkige ontsluiting en bovendien tol voor de domme gebruiker, die immers tolvrij dwars door de stad kon en kan blijven rijden. Voorwaar een absurde situatie: wie zich ongewenst gedraagt werd en wordt nog altijd beloond. En vanaf dat moment bijna werden eigenlijk de grote manoeuvres ingezet om de zogenaamde ring te sluiten. Voor zowel bestemmings- als doorgaand verkeer, dwars door de inmiddels gefuseerde stad.

We keren terug naar het heden. Ring 1 is voorspelbaar over-oververzadigd. 9 van de 10 drukste stukken autosnelweg van Vlaanderen liggen op onze ring. Zoals de MER van de Oosterweelverbinding beschrijft staat er circaa 6 uur files per werkdag op deze ring, slibt het Antwerpse achterland vol met sluipverkeer allerhande, en is de "tolliefkenshoektunnel" ondertussen nog steeds maar voor zo'n 30 % benut. Het grootste deel van de dag kun je er relatief gevaarloos skateboarden. lees hier het vervolg van deze opinie