Wie begraaft het BAM tracé?

kade rechteroever

In 2000 zocht Steve Stevaert maar 500 miljoen voor een tunnel met brug onder Schelde en over dokken. Dat wonderwerk moest in 2005 klaar zijn. Vandaag zoekt men 7 miljard, nog altijd om hetzelfde tracé in stand te houden, omdat de goede relatie tussen de Vlaamse regering en de aannemerscombinatie Noriant niet toelaat andere oplossingen te onderzoeken.

Met dit superlight argument blokkeerde Raf Suys, kabinetchef van Kris Peeters iedere poging het debat open te trekken in de 7 DAM werkgroepen die hij leidde na de volksraadpleging.

Het probleem was én is dat het aloude BAM tracé zo wanhopig slecht is dat het alleen kan werken (mits een zeer optimistische lezing van het woord "werken") met een verdubbeling van de ring, of zo'n ingrijpende uitbreiding van het oorspronkelijke Masterplan dat de kosten totaal de pan uit rijzen.

Maar nog liever failliet gaan dan het Meccano alternatief te onderzoeken.

Lees de uitgebreide verslaggeving uit Knack nr. 26 hier en hier.