Aantal verkeerstellers verdubbeld bij derde editie Straatvinken

 

Persbericht


Naar schatting meer dan 4.000 burgers hebben vandaag deelgenomen aan de verkeerstelling Straatvinken, het burgerwetenschapsonderzoek van de Ringland Academie i.s.m. de Universiteit Antwerpen en HIVA – KU Leuven. Dat is een verdubbeling tegenover vorig jaar. Om 17 uur telden ze een uur lang het verkeer in vele straten in heel Vlaanderen. Online werden alvast zo’n 500.000 verkeersbewegingen geregistreerd. Tellers én niet-tellers worden nu uitgenodigd deel te nemen aan straat-O-sfeer, het tweede deel van het mobiliteitsonderzoek dat peilt naar hun beleving van hun straat.

Hoeveel straatvinken precies geteld hebben, is nog niet definitief bekend. Vooraf hadden zich 5.000 burgers ingeschreven, meer dan een verdubbeling tegenover de vorige editie, toen het telgebied nog beperkt was tot de provincie Antwerpen, het Waasland en de regio Leuven. Vanaf dit jaar kon in heel Vlaanderen geteld worden.

Met de online tel-tool waren ongeveer 2.000 tellers aan de slag. Maar er kon ook geteld worden met pen en papier. Hoeveel mensen dat gedaan hebben, zal de volgende dagen duidelijk worden wanneer ze allemaal hun telresultaat hebben ingeleverd (via de computer of per post). Bij de vorige twee edities waren er ongeveer evenveel online tellingen als met pen en papier.

De deelnemers die online telden met de tool, vinkten op hun smartphone 499.572 verkeersbewegingen: voetgangers, fietsers, steps, auto’s, bestel- en vrachtwagens, trams en bussen enz.

Mobiliteitsdeskundige Thomas Vanoutrive, die Straatvinken ondersteunt vanuit de UAntwerpen, reageert erg tevreden op de verdubbeling van het aantal geïnteresseerden. ‘Dit onderzoek levert unieke gegevens op, die ons veel leren over het verkeer en de leefbaarheid in de straten. De diversiteit aan straten is mooi. Er werd geteld van aan de IJzer in West-Vlaanderen tot aan de Maas in Limburg, zowel in rustige als in drukke straten, zowel in steden als daarbuiten. Dat maakt Straatvinken bijzonder. We houden rekening met de uitzonderlijke verkeerssituatie ingevolge de lockdown. Deze editie geeft ons des te meer energie om ook de komende jaren verder te doen en na te gaan hoe het verkeer evolueert.’

Volgens Huib Huyse, die vanuit HIVA – KU Leuven mee de leefbaarheidsbevraging straat-O-sfeer begeleidt, toont het hoge aantal deelnemers aan dat steeds meer burgers begaan zijn met de mobiliteit en de leefbaarheid in hun straat. ‘Niet alleen de inwoners in de regio Antwerpen en het Waasland, de bakermat van het initiatief van de Ringland Academie, zijn curieus naar het verkeer. In heel Vlaanderen willen burgerwetenschappers meer leren over hun straat. Morgen sturen we de leefbaarheidsbevraging straat-O-sfeer uit, waarbij mensen een verhaal over hun straat kunnen delen. Dat zal ook een uitzonderlijk beeld schetsen van hoe straatvinken hun straat ervaren tijdens de coronacrisis. Welke invloed heeft die bijvoorbeeld op de sociale contacten en de verkeersdrukte in de straat?’

De verwerking van de telresultaten gebeurt de volgende maanden door onderzoekers van de UAntwerpen. Voor de leefbaarheidsbevraging zijn dat HIVA – KU Leuven en het studiebureau Voices That Count. Ze worden bekendgemaakt in het najaar. Conclusies op de lange termijn – evolueren we naar de gewenste modal split 50/50? – kunnen pas getrokken worden vanaf de vierde editie. Deze derde editie, die plaatsvond in afwijkende omstandigheden ingevolge de coronacrisis, zal hoe dan ook een apart resultaat opleveren. De resultaten van 2018 en 2019 vindt u hier.

Meer informatie

Veerle Janssens, perscontact Ringland,
Dr. Thomas Vanoutrive, Urban Studies Institute - UAntwerpen,
Dr. Huib Huyse, HIVA - KU Leuven,
Sven Augusteyns, Ringland Academie,
www.straatvinken.be


Pro memorie: opzet van Straatvinken   


Straatvinken is drie jaar geleden door de Ringland Academie gelanceerd om na te gaan of het verkeer jaar na jaar gezonder wordt. In het Toekomstverbond tussen de Antwerpse burgerbewegingen en de overheid is immers afgesproken dat tegen 2030 nog maar de helft van het verkeer mag bestaan uit verplaatsingen met auto's of vrachtwagens (modal split 50/50). Wegens het grote succes is voor deze derde editie het telgebied uitgebreid naar heel Vlaanderen. Op de kaart op straatvinken.be kunt u zien waar straatvinken zich ingeschreven hadden. Ze vinkten met een online tel-tool of met pen en papiereen uur lang in hun straat elke passerende voetganger, fietser, tram, bus, auto, bestel- en vrachtwagen af. 
 

Leefbaarheidsbevraging straat-O-sfeer
Het tellen van het verkeer is maar één pijler van het burgerwetenschapsonderzoek. Net zoals vorig jaar is Straatvinken ook nu geïnteresseerd in de manier waarop mensen hun straat beleven. Daarvoor kan iedereen (tellers en niet-tellers) de verkeersleefbaarheidsbevraging straat-O-sfeer invullen. Voor deze bijzondere editie wordt ook gepeild naar de impact van de coronacrisis en of men bijvoorbeeld van plan is het eigen mobiliteitsgedrag aan te passen.

Bij de vorige editie, waarbij het onderzoeksgebied nog beperkt was tot de provincie Antwerpen, het Waasland en Leuven, deelden 580 bewoners hun persoonlijke verhaal over hun straat. Terwijl nu iedere burger in Vlaanderen kan deelnemen aan de leefbaarheidsbevraging, zoomt Straatvinken ook extra in op een beperkt aantal straten. Als minstens 20 bewoners van eenzelfde straat deelnemen aan de straat-O-sfeer-bevraging, bezorgen wetenschappers van HIVA - KU Leuven en de Universiteit Antwerpen ze een leefbaarheidsrapport van hun straat. Het kan alvast de aanleiding vormen tot een (digitale) babbel met de buren. Op basis van het rapport kunnen bewoners bijvoorbeeld ook het bestuur vragen samen te werken bij de heraanleg of herinrichting van hun straat.

Medewerking van overheden en universiteiten
Aan de lokale besturen van de provincie Antwerpen en het Waasland (83 gemeenten plus de 9 Antwerpse districten) werd gevraagd via de eigen kanalen inwoners op te roepen om mee te tellen. Meer dan 60 besturen (*) gingen op de oproep in. Voor de gemeenten biedt het onderzoek waardevolle informatie die ze kunnen gebruiken bij het uittekenen van hun mobiliteitsbeleid.
 
Het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) van de Vlaamse overheid steunt het burgerinitiatief financieel. De Universiteit Antwerpen en HIVA - KU Leuven staan in voor de wetenschappelijke begeleiding. Gazet van Antwerpen ondersteunt het project communicatief. Spaced en Datylon leveren logistieke ondersteuning. Voor de verkeersleefbaarheidsbevraging werkt HIVA - KU Leuven samen met Voices That Count. 
 

(*) Deze besturen in de provincie Antwerpen en het Waasland zegden hun medewerking toe:

Aartselaar (2630), Arendonk (2370), Beerse (2340), Berlaar (2590), Beveren-Waas (9120), Boechout (2530), Boom (2850), Borsbeek (2150), Brecht (2960), district Borgerhout (2140), Dessel (2480), district Deurne (2100), Edegem (2650), district Ekeren (2180), Essen (2910), Geel (2440), Grobbendonk (2280), Heist op den Berg (2220), Hemiksem (2620),  Herentals (2200), Herenthout (2270), Herselt (2230), district Hoboken (2660), Hulshout (2235), Kalmthout (2920), Kasterlee (2460), Kontich (2550), Lebbeke (9280), Lier (2500), Lille (2275), Lint (2547), Londerzeel (1840), Malle (2390),  Mechelen (2800), Meerhout (2450), district Merksem (2170), Merksplas (2330), Mortsel(2640), Nijlen (2560), Olen (2250), Oud-Turnhout (2360), Puurs-Sint-Amands (2870), Ranst (2520), Ravels (2380), Retie (2470), Rumst (2840), Schelle (2627), Schilde (2970), Schoten (2900), Sint-Gillis-Waas (9170), Sint-Katelijne-Waver (2860), Turnhout (2300), Vosselaar (2350), Westerlo (2260), Wijnegem (2110), Willebroek (2830), district Wilrijk (2610), Wommelgem (2160), Wuustwezel (2990), Zele (9240), Zemst (1980), Zoersel (2980), Zwijndrecht (2070).

 

Straatvinken, 2020-05-04

https://straatvinken.be/aantal-verkeerstellers-verdubbeld/

 

  • Ringland Academie / Straatvinken

Tags: